Shockwave

Heb je chronische pijn zoals hielspoor, verkalking in de schouder, een tennisarm of golfelleboog? En heb je alles al geprobeerd om ervan verlost te raken zoals injecties, medicatie, fysiotherapie en relaxatiemethodes? Zonder resultaat en met terugkeer van de pijn, soms erger dan voorheen? Dan is Shockwave therapie wellicht de oplossing.

Shockwave therapie

Shockwave therapie (extracorporale shockwave therapie) is een techniek waarbij de fysiotherapeut met schokgolven (geluidsgolven) pijnlijke zones behandelt. Deze (hoogenergetische) geluidsimpulsen verplaatsen zich via een apparaat vanaf de buitenkant van het lichaam (extracorporaal) naar het gebied dat wordt behandeld. Hierdoor verbeteren de stofwisseling en de bloedcirculatie van het pijnlijke gebied. Zo wordt het lichaam gestimuleerd om te herstellen en neemt de pijn af. Direct na de behandeling voel je dat de pijn verminderd is en dat je beter kunt bewegen. Shockwave therapie is een manier om het zelfgenezend vermogen van het lichaam te prikkelen.

Ruime ervaring

Shockwave therapie wordt gezien als een van de meest vernieuwende ontwikkelingen voor de behandeling van pijnklachten. Doordat we samenwerken met artsen op het gebied van shockwave, hebben wij inmiddels een ruime ervaring in het behandelen van patiënten door middel van deze methode. Al na enkele behandelsessies zie je succesvolle resultaten. Lees ook het verhaal van Frank, die al na 6 shockwave behandelingen van zijn tenniselleboog verlost was. Ook in Movemens, een blad voor zorgondernemers, vertellen enkele mensen de positieve effecten van shockwave therapie.

Behandeling met shockwave

Eerst lokaliseert de fysiotherapeut samen met jou de pijnzone. Op dit deel wordt wat gel aangebracht. Deze gel helpt om de schokimpulsen beter over te brengen. De fysiotherapeut richt de impulsen vervolgens via een behandelkop op de pijnzone. Per behandeling duurt dit ongeveer 5 tot 10 minuten. Soms vindt de behandeling plaats op één punt, maar het kan ook zijn dat er over een uitgebreider deel bewogen wordt. De frequentie van de geluidsgolven is instelbaar zodat de fysiotherapeut deze tijdens de behandeling kan opvoeren.

Iedereen ervaart pijn tijdens de behandeling anders. Dit hangt af van je pijngrens en de aandoening waarvoor je behandeld. De fysiotherapeut legt bij iedere stap uit wat hij doet en gaat doen. Ondertussen kun je zelf aangeven hoe je je voelt.

Aantal behandelingen

Tussen twee behandelingen in zit meestal een periode van ongeveer 7 tot 10 dagen, afhankelijk van de oorzaak van de pijnklachten. Gemiddeld zijn er 4 tot 6 behandelingen nodig om een goed resultaat te krijgen. Het kan ook zijn dat één of twee sessies genoeg zijn om je van je pijnklachten te verlossen.

Te behandelen klachten
Shockwave therapie is geschikt voor de behandeling van chronische, hardnekkige en pijnlijke aandoeningen, zoals:

• chronische schouderklachten
  • chronische elleboogklachten, zoals tennisarm en golfelleboog
  • pijn onder de knieschijf
  • hielspoor/peesplaatonsteking in de voet (fasciitis plantaris)
  • chronische rugpijn, nekpijn
  • chronische spanningsklachten in nek, schouder of rug (zogenaamde triggerpoints)
  • andere peesontstekingen

Voordelen shockwave therapie

• Uitwendige therapie
  • Geen verdoving of medicijnen nodig
  • Korte behandelduur
  • Snel en effectief behandelresultaat
  • Bewezen effect bij chronische klachten aan spieren en gewrichten
  • Oorzakelijke behandeling in plaats van symptoombestrijding
  • Minimale bijwerkingen (roodheid, lichte zwelling)
  • Injecties en/of een operatie kan voorkomen worden

Shockwave therapie wordt ook steeds meer gebruikt in combinatie met echografie. Lees er meer over in de folder Echografie en shockwave.

Vergoeding

Wil je weten of shockwave therapie vergoed wordt? Lees dan ons kosten- en vergoedingenoverzicht.

Denk je dat shockwave therapie de oplossing is voor jou? Neem dan contact met ons op om te bekijken hoe wij je kunnen helpen.

Impuls