Echografie

De patiënten die we met echografie en shockwave behandelen, zijn over het algemeen erg tevreden over het resultaat. Toch klinkt het wel spannend, echografie en shockwave. Hieronder lees je wat het inhoudt en hoe we het gebruiken. Heb je nog vragen na het lezen? Stel ze dan gerust aan ons.

Wat is echografie?

Echografie is een beeldvormend onderzoek dat gebruikt wordt in het onderzoeknaar de oorzaak van pijnklachten van bijvoorbeeld pezen, spieren en gewrichtsbanden. Het werkt met geluidsgolven die je niet hoort.

Waarom gebruikt de fysiotherapeut echografie?

De fysiotherapeut gebruikt echografie als aanvullend onderzoek naast het reguliere onderzoek. Met een echo kan de fysiotherapeut namelijk snel en duidelijk bepalen wat je pijn veroorzaakt en waar die oorzaak zit. Door de echografie en het functieonderzoek kan hij een goed behandelplan voor je blessure maken. Hierdoor ben je snel weer klachtenvrij!

Bij welke klachten gebruikt de fysiotherapeut echografie?

De fysiotherapeut kan echografie gebruiken bij:

• een spierblessure;
  • een peesblessure (bijvoorbeeld bij een gescheurde pees of bij een verkalking);
  • een slijmbeursontsteking;
  • verrekking of scheuring van gewrichtskapsel of banden;
  • onderzoek naar cystes;
  • het trainen van de rompstabiliteit bij lage rugklachten. Echografie wordt hierbij gebruikt als hulpmiddel bij het leren aanspannen van de juiste spieren in de onderste rompregio.

Hoe werkt echografie?

De fysiotherapeut gaat met een echokop met gel erop over het lichaamsdeel waar je klachten hebt. Op een scherm wordt het onderzochte gebied in zwart/wit in beeld gebracht. Het echografie-onderzoek duurt maximaal een half uur. Het doet geen pijn en is niet schadelijk voor je lichaam. De fysiotherapeut bespreekt direct de uitslag van het onderzoek. Zo kan hij samen met jou een behandelplan op maat opstellen.

Wat kost echografie?

Echografie kost niets extra. Het is onderdeel van je fysiotherapiebehandeling.

Echografie in de fysiotherapie wordt nog niet veel toegepast, maar voor Medifit Fysiotherapie is het inmiddels een vertrouwde manier van onderzoeken. Medifit Fysiotherapie is dan ook een van de weinige fysiotherapiepraktijken in Brabant die door middel van echografie patiënten kan screenen. Om onze kennis m.b.t. echografie te optimaliseren.

Uitgebreide informatie vind je in de folder Echografie en shockwave.

Heb je klachten aan je wervelkolom of ledematen? Neem dan contact met ons op om te bekijken of echografie de juiste oplossing voor je is.