Bechterew

De ziekte van Bechterew is een reumatische aandoening. Bij de ziekte van Bechterew zijn vooral de gewrichten van het heiligbeen, bekken en/of de wervelkolom ontstoken. Deze ontstekingen veroorzaken pijn en stijfheid en kunnen op den duur leiden tot een verbening van het bekken en de wervelkolom. Hierdoor treedt er in de loop van de tijd nog meer verstijving op van bekken en rug, wat leidt tot een iets voorovergebogen houding.

Behandeling van Bechterew

Fysiotherapie kan een bijdrage leveren aan het behoud van een goede houding, evenals aan de functie van de wervelkolom en de gewrichten. De behandeling bestaat uit gericht oefenen.

Daarom bestaat er een speciale Bechterew-oefengroep. De oefeningen en het trainingsniveau zijn wel op jou persoonlijk afgestemd. Daarnaast besteed je een deel van de tijd aan gezamenlijk oefenen met andere Bechterew-patiënten. Hierin voer je specifieke oefeningen uit voor de mobiliteit en spierkracht van je rug. Zo verklein je zoveel mogelijk de kans dat de rug in een kromme houding verstijft.

De fysiotherapeut geeft ook oefeningen voor thuis en advies op het gebied van houding, sporten en de afwisseling van rust en beweging.

Communicatie met je reumatoloog

De fysiotherapeut voert elke drie maanden een test uit om het beloop van je aandoening in kaart te brengen. Hij communiceert dit naar je reumatoloog zodat hij op de hoogte blijft van je toestand.

Vergoeding

Wil je weten of behandeling van Bechterew vergoed wordt? Lees dan ons kosten- en vergoedingenoverzicht.

Heb je de ziekte van Bechterew? Neem dan contact met ons op om te bekijken hoe wij je kunnen helpen.